Rakúska vláda sa rozhodla znížiť uhlíkovú stopu leteckého priemyslu v Rakúsku zvýšením ekologických daní. V praxi to bude znamenať, že minimálna cena jednosmernej letenky z Viedne by nemala stáť menej ako 40 €.
Rakúska vládna koalícia Rakúskej ľudovej strany (ÖVP) a Strany zelených rozhodla o zjednotení výšky ekologickej dane ešte v januári 2020. K reálnemu zavedeniu tohto opatrenia prichádza teraz v rámci balíka prijatého na záchranu Austrian Airlines v hodnote 600 miliónov € (450 mil. € od rakúskej vlády a 150 mil. € od materskej Lufthansy).
Doposiaľ sa na všetky lety z Rakúska vzťahovala daň vo výške 3,50 € (krátke lety) až 17,50 € (dlhé lety). Po novom budú všetky lety zdanené jednotnou sadzbou 12 €, bez ohľadu na ich dĺžku. Výnimku budú tvoriť iba ultra krátke lety na vzdialenosť menšiu ako 350 km, ktoré budú podliehať dani 30 €. Medzi ultra krátke lety patria napríklad spojenia Viedne s Prahou alebo Budapešťou.
Súčasťou prijatého balíka opatrení je aj antidumpingové pravidlo, ktoré leteckým spoločnostiam zakazuje, aby lety z rakúskych letísk predávali lacnejšie, než sú letiskové poplatky. Keďže tie predstavujú približne 40 €, taká by mala byť aj minimálna cena leteniek (jednosmerne). Odzvoniť by tak malo lacným letenkám low cost prepravcov do niektorých destinácií na úrovni 9,99 € alebo 14,99 €.
Už dlhšie sa hovorí o tom, že koronakríza spôsobila leteckému priemyslu obrovské straty a musíme sa pripraviť na zdražovanie leteniek. To však bolo najmä pre ekonomické dôvody. Rakúsko bolo vždy ekologicky orientovanou krajinou, s príchodom zelených do vlády sa však ich dôraz na životné prostredie ešte zvýši.
Dôkazom sú aj zavedené opatrenia, ktorých primárnym cieľom je zníženie emisií CO2 a snaha o presmerovanie ľudí cestujúcich na krátke vzdialenosti z lietadiel do vlakov. Ekologicky ladené sú aj ďalšie záväzky v rámci záchranného balíka Austrian Airlines – zníženie palivovej efektívnosti prepravcu o 1,5 %, podiel alternatívnych palív pri krátkych a dlhých letoch na úrovni 2 % a zníženie emisií CO2 o polovicu do roka 2030. Okrem toho balík obsahuje záväzok Austrian Airlines presmerovať krátke lety do vlakov, ak príslušná železničná infraštruktúra umožňuje dopraviť pasažierov na letisko za „výrazne kratší“ čas než 3 hodiny.