CestopédiaCestujeme po svete

10 najčastejších chýb pred odletom na dovolenku

Bratislavské Letisko M. R. Štefánika pred pár dňami vydali tlačovú správu, v ktorej zosumarizovali 10 najčastejších chýb, ktorých sa dovolenkári dopúšťajú pri odlete na vytúženú dovolenku. Letisko má dostatočnú „reprezentatívnu“ vzorku, na ktorej si tieto chyby odpozorovalo, veď počas letnej sezóny vybaví približne 2000 odletov a príletov charterových liniek s dovolenkármi. Aby sa pre vás dovolenka neskončila ešte pred samotným odletom, uvádzame tlačovú správu letiska v plnom znení.

1. Neplatný cestovný pas

Neraz sa stane, že cestujúci zistí až pri vybavení na check-in pulte, že jeho pas už stratil platnosť. V tom prípade cestujúcemu nie je umožnený odlet. Prichádza tak o zaplatenú dovolenku aj letenku.

2. Nedostatočná dĺžka platnosti cestovného pasu

Pre vstup do niektorých dovolenkových krajín nestačí mať len platný pas, ale jeho dĺžka platnosti musí byť ešte i niekoľko mesiacov po prílete z krajiny. Ak cestujúci nemá dostatočne dlhú platnosť pasu, rovnako mu nie je umožnený odlet.

Podmienky pre vstup do dovolenkových krajín:

Egypt – platnosť pasu aspoň 6 mesiacov po návrate, víza sa získavajú po prílete do krajiny
Turecko – platnosť pasu aspoň 150 dní (5 mesiacov) po návrate, netreba víza
Omán – platnosť pasu aspoň 6 mesiacov po návrate, víza sa získavajú po prílete do krajiny
Spojené arabské emiráty (Dubaj, Abú Zabí) – platnosť pasu aspoň 6 mesiacov po návrate, netreba víza
Tunisko – platnosť pasu počas pobytu, netreba víza
Thajsko – platnosť pasu aspoň 6 mesiacov po návrate, 30-dňové víza sa získavajú po prílete do krajiny
USA – odporúča sa platnosť pasu 6 mesiacov po návrate, víza netreba (iba vyplnený ESTA formulár)
Indonézia – platnosť pasu aspoň 6 mesiacov od príchodu, 30-dňové víza sa získavajú pri príchode do krajiny
Filipíny – platnosť pasu aspoň 6 mesiacov, 30-dňové víza sa získavajú pri príchode do krajiny
Mexiko – platnosť pasu počas pobytu, netreba víza (max. dĺžka pobytu 180 dní)

3. Neplatný alebo nedostatočne dlho platný pas dieťaťa

Nestačí skontrolovať platnosť pasu a dĺžku platnosti pasu len dospelým osobám. Zatiaľ čo dospelý môže cestovať v rámci EÚ aj na občiansky preukaz, každé dieťa pri ceste do zahraničia musí byť držiteľom platného cestovného pasu. Deťom mladším ako 6 rokov sa cestovný pas vydáva s platnosťou na 2 roky. Aj pre ne pri ceste do vybraných krajín platí, že pas musí byť platný ešte aspoň 6 mesiacov po návrate.

4. Rôzne priezviská ženy pred svadbou a po nej

Letné mesiace sú obdobím svadieb a svadobných ciest. Ženy si však musia dať pozor na to, že ich priezvisko musí byť rovnaké na letenke ako na cestovnom doklade – občianskom preukaze či pase. Rovnako priezvisko cestujúcej nahlásené v cestovnej kancelárii musí byť zhodné s priezviskom na cestovnom doklade. Ak sa priezviská jednej osoby rôznia, stráca nárok na odlet. Ak teda žena odchádza na dovolenku ihneď po svadbe a nemá ešte vybavený občiansky preukaz či pas na nové priezvisko, treba v cestovnej kancelárii či pri kúpe letenky nahlásiť svoje dievčenské priezvisko.

Tip: Leteli sme takto na svadobnú cestu na Zanzibar. Hoci sme už mali po svadbe, prstene išli na letisku dole a Janka bez problémov použila svoj „dievčenský“ pas ;)

5. Pomýlenie si linky a času letu

Počas dňa sa na Letisku M. R. Štefánika uskutoční neraz niekoľko odletov do tureckej Antalye, egyptskej Hurghady či bulharského Burgasu. Cestujúci tak musí sledovať nielen destináciu, do ktorej letí, ale aj číslo linky, číslo nástupnej brány a presný čas odletu. Aj tento rok sme zaznamenali prípady, keď cestujúci svoj let zmeškali z dôvodu, že stáli v nesprávnom rade na nástup do lietadla.

6. Neskorý príchod k nástupnej bráne

Nástup na odlet, tzv. boarding, sa začína približne 45 až 50 minút pred odletom lietadla. Na nástup do lietadla sú cestujúci vyzvaní letiskovým rozhlasom. Nástupná brána sa však uzatvára spravidla 30 či 20 minút pred odletom a nie až v čase samotného odletu lietadla. Ak sa cestujúci dostaví na nástup neskoro, stráca nárok na odlet a nemá nárok na vrátenie ceny letenky.

7. Neskorý príchod na letisko

Odporúčame cestujúcim, aby sa na odlet dostavili 2 hodiny pred odletom. Vybavenie na check-in pulte, prechod bezpečnostnou kontrolou a pri odletoch do krajín „Neschengenu“ aj hraničnou/pasovou kontrolou si vyžadujú určitý čas. Ak príde cestujúci na letisko neskôr, nemusí mať dostatok času na absolvovanie všetkých nevyhnutných úkonov.

8. Zakázané predmety v príručnej batožine a tekutiny nad limit

Medzi predmety, ktoré cestujúci nemôže mať v príručnej batožine, patria rôzne napodobeniny zbraní, granátov, nábojov, a to či už v tvare prívesku na krk, alebo príveskov na opasok. Patria sem i detské hračkárske zbrane – vodné pištole. Práve tieto predmety sú tými, ktorých sa musia cestujúci na bezpečnostnej kontrole najčastejšie vzdať a ktoré si už následne nemožno vyzdvihnúť.

Rovnako sa neoplatí pribaliť si na dovolenku do príručnej batožiny fľašu alkoholu či vína. Aj naďalej totiž platí, že tekutiny, pasty, gély, spreje možno mať v príručnej batožine umiestnené len v objeme do 100 ml alebo 100 gramov, uzatvorené v plastovom uzatvárateľnom vrecku s max. objemom 1 liter. Sem sa radia aj potraviny, akými sú bryndza, treska, nátierky, paštéty, maslo a iné.

Ak si želá cestujúci takéto predmety a potraviny prepraviť, musí ich umiestniť do zapísanej batožiny.

9. Posilnenie sa alkoholom pred odletom

Radosť z odletu na dovolenku s kamarátmi neraz cestujúci oslavujú už na letisku alkoholom. Ak zamestnanci letiska spozorujú pasažiera pod vplyvom alkoholu či inej návykovej látky, takémuto cestujúcemu nebude umožnený odlet. Nemá nárok ani na vrátenie ceny letenky.

10. Netrpezlivosť pri vybavení či meškaní letu

Vybavenie cestujúcich na odlet – check-in – je pred odletom nevyhnutný proces, ktorý si vyžaduje časový priestor a zároveň i trpezlivosť cestujúcich. Zbytočne si budete kaziť dovolenku nervozitou. V letectve sú zároveň bežné, hoci nie veľmi časté, i dlhšie meškania letov z dôvodu neskorého príchodu lietadla z predchádzajúcej destinácie či z technických dôvodov. Počiatočná nepríjemnosť pre pasažierov však pre nich prináša neraz pozitívne dôsledky, a to finančné kompenzácie od leteckej spoločnosti, na ktoré má cestujúci podľa európskej legislatívy nárok.

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave vybaví ročne približne 26 000 letov a k meškaniam prichádza len v ojedinelom množstve prípadov. Medializácia a sťažnosti cestujúcich odlet neurýchlia, letecká spoločnosť však robí všetko pre to, aby bol i omeškaný let bezpečný a doviedol dovolenkárov za vytúženým oddychom.

Foto: Letisko M. R. Štefánika


KÚPTE SI TÚTO SKVELÚ KNIŽKU NA MARTINUS.SK

Články autora:

(ne)Prekvapivo milujem cestovanie, predovšetkým lietanie, lietadlá akéhokoľvek druhu a kvalitné hotely. Pracujem ako prekladateľ, no baví ma aj online marketing a po večeroch si tu vypisujem články o cestovaní. Prajem hladké čítanie...;)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

ClaimCloud - Kompenzácia za zrušený let
CLAIMCLOUD - KOMPENZÁCIA ZA ZRUŠENÝ LET